sobota, 15 września 2018



W 7 klasie zapoznawaliśmy się z periodyzacją literatury.

Mimo że nauczanie języka polskiego w szkole podstawowej to nie regularny kurs historii literatury, postanowiłam moim uczniom pokazać pewne zależności, a przede wszystkim ciągłość zjawisk literackich.
Przygotowałam lekcję, której temat brzmiał: Wszystko da się poukładać. Nadrzędnym celem było poznanie nazw epok literackich, ułożenie ich w porządku chronologicznym oraz podział wszystkich epok na dwie grupy, czyli stworzenie sinusoidy Krzyżanowskiego.

Lekcja przebiegała w następujących fazach:

1. Stacje- każda stacja to inna epoka. QR kod ukrywał tekst, film lub grafikę- a uczniowie mieli za zadanie odnaleźć w materiale tylko nazwę epoki i ramy czasowe.Wpisywali je do karty pracy- prostej tabeli z 3 rubrykami: epoka, ramy czasowe i cechy epoki.


2. Kolejny krok w pracy: klasę podzieliłam na małe grupki; każda otrzymała zestaw krótkich notek nt epok; Uczniowie wewnątrz grupy mieli podzielić się pracą w taki sposób, aby każdy członek grupy musiał pracować! Celem było wyodrębnienie najważniejszych informacji o epokach (odnalezienie głównej idei, hasła, powiedzenia,myśli filozoficznej, nastroju, motywu); na znak nauczyciela (wyłączenie muzyki) ekspert przekazywał grupie zdobyte informacje nt swojej epoki/ epok.
3. W trzecim kroku członkowie poszczególnych grup mieli znaleźć klucz do podziału wszystkich epok na dwie grupy. O dziwo, większość poradziła sobie nieźle, dzieląc epoki literackie na grupę kierującą się sercem i wiarą oraz rozumem i filozofią. Szczególnie ucieszyło moich uczniów, gdy powiedziałam im, że dokonali odkrycia takiego, jak Julian Krzyżanowski 💪😊
4. Sinusoida Krzyżanowskiego- rysnotka wykonana na tablicy i w zeszytach to ostatni etap tej lekcji.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz