sobota, 17 lutego 2018

Mitologiczne początki


Chyba wszyscy uczniowie szkoły podstawowej lubią grecką mitologię i często mają wiedzę, która mnie zadziwia. 

Dlatego właśnie lekcje w tym obszarze zawsze są jakimś wyzwaniem.

Tym razem przygotowania do lekcji wstępnej z mitów zajęły mi trochę czasu, ale warto było go poświęcić na pracę. Dzieciaki pracowały z zaciekawieniem i emocjami.
Pomysł na lekcję oparłam na motywie stacji oraz pracy w grupach. Podzieliłam dzieciaki na kilka grup, a każdy uczeń otrzymał kartę pracy, która ostatecznie miała się również stać notatką z lekcji, więc istotne było, aby każdy uczestniczył w pracy i zapisywał rozwiązania zadań.
Oprócz kart pracy przygotowałam również koperty na każdą stację, do których włożyłam tyle kopii poszczególnych zadań, ile zaplanowałam grup.
Pierwsze zadanie z karty pracy, zawierające QR kod odsyłało do mapy Grecji, na której trzeba było znaleźć i zapisać nazwy terenów, które dzieci kojarzyły w jakiś sposób z mitologią (np. Argolida, Arkadia,Kreta).

Skoro wiemy już gdzie, czas dowiedzieć się, CO- czyli podjąć próbę stworzenia własnej definicji mitu- na podstawie wykreślanki. Wydrukowałam ją tak, aby nie pojawiły się słowa do wyszukania, co oczywiście nieco utrudniło pracę.
W kolejnym kroku dzieciaki mogły zapoznać się z harcerskim szyfrem czekoladkowym😈 W kopercie stacji umieściłam zarówno "ściągawkę" jak i zaszyfrowaną wiadomość: 3 funkcje mitów (poznawczą, światopoglądową i sakralną). Szyfrowanie można wykonać metodą tradycyjną, krok po kroku lub wykorzystać sprytną stronkę goorsky szyfrator, która wykona za nas żmudną pracę ( a przy okazji warto sobie poszperać w niej i zapoznać się z innymi szyframi!).
Wykonanie zadania ze stacji pierwszej wiązało się z kolejnym zadaniem z karty pracy. Tym razem kod QR odesłał uczniów do zadania przygotowanego w aplikacji Learning Apps. Celem tej pracy było samodzielne wytłumaczenie na czym polegają 3 funkcje mitów. Zadanie jest dostępne z poziomu karty pracy, ale na wszelki wypadek podlinkuję je również tutaj.


Kiedy te zadania zostały wykonane, przyszedł czas, aby piątoklasiści dowiedzieli się, jakie typy mitów tworzyli Grecy. W kopercie na kolejnej stacji znaleźli taką spiralę ; ukryłam w niej typy mitów: zadanie polegało na tym, aby przy pomocy SJP odnaleźć znaczenie słowa, a tym samym wytłumaczyć, co cechowało dany rodzaj mitów. Uczciwie muszę przyznać, że ta praca przysporzyłam moim uczniom sporo problemów i tutaj musiałam najczęściej  im pomagać.
I w końcu ostatnie zadanie. Kim był człowiek, który opracował klasyczną, polską wersję greckich i rzymskich mitów. Z tekstu, do którego odsyła QR kod dzieciaki miały wypisać 7 najważniejszych informacji o Janie Parandowskim. Okazało się, że nad selekcjonowaniem informacji trzeba jeszcze popracować.
Co ważne w realizacji tej lekcji, to konieczność ciągłego kontaktu z nauczycielem i możliwość korygowania błędów na bieżąco (uczniowie nie mogli przejść do kolejnego zadania, jeśli nie uznałam, że poprawnie wykonali poprzednie).
Co dzieciakom dała ta lekcja? Trochę rozrywki, garść informacji, troszkę umiejętności społecznych (nie wszystkim łatwo przychodziła współpraca w grupie...). Na twarzach dzieci widziałam radość i zadowolenie...a nawet nutkę ekscytacji...

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz