wtorek, 13 lutego 2018

Pięknie żyli i pięknie umierali- jak przeżyć lekcję - charakterystykę bohaterów "Kamieni na szaniec"?


"Kamienie na szaniec" to jedna z tych lektur, którym poświęcamy sporo czasu podczas lekcji języka polskiego. 

W klasie trzeciej gimnazjum tradycyjnie omawiam tę książkę. Z reguły uczniowie lubią ją, angażują się w lekcje poświęcone tej lekturze. W tym roku szkolnym "odziedziczyłam" klasę, która jest dość trudna, niechętnie angażuje się w lekcje i (o dziwo!) nie odnajduje się w proponowanych przeze mnie zajęciach prowadzonych metodami aktywizującymi. 
Zależało mi, aby uczniowie zaangażowali się w proces charakteryzowania, ale wiedziałam, że nie będzie to sprawa prosta...
Odpowiednio wcześniej poprosiłam uczniów, aby przygotowali się do lekcji: mieli zgromadzić materiał do charakterystyki wskazanego bohatera.

Na lekcję przygotowałam 21 kartek (każda kartka podpisana wg schematu: np. Alek- wygląd, Alek- stosunek do innych ludzi...) i rozmieściłam je w różnych miejscach sali lekcyjnej. Pierwszym zadaniem uczniów było podejście do każdej (!) kartki i wpisanie na nią posiadanych informacji. Praca trwała około 15 minut.



Następnie zebrałam wszystkie karty i pogrupowałam je tematycznie ( wygląd- wszyscy bohaterowie, cechy intelektu- wszyscy bohaterowie, itd) i podzieliłam klasę na 7 grup. Zadaniem uczniów było dokonanie korekty i uzupełnienie zgromadzonego materiału. Po 5 minutach zaczęliśmy rozmowę nt każdego z bohaterów, charakteryzując go zgodnie z informacjami zapisanymi na kartach.
Ostatnie etap lekcji polegał na samodzielnej pracy i uzupełnieniu karty pracy -o takich; uczniowie mogli korzystać z materiału zgromadzonego w pierwszym etapie lekcji (wymieniali się w dość spokojnej atmosferze kartkami).
Czy to była udana lekcja? Myślę, że jak na tę klasę- dość oporną i mało aktywną- tak. Ja jestem zadowolona- widziałam, że wszyscy w mniejszym lub większym stopni wzięli w niej udział. 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz